Iz školskih udžbenika povijesti

Organizator:  Arheološki muzej u Zagrebu
Mjesto održavanja: Arheološki muzej u Zagrebu, Trg N.Š. Zrinskog 19
Vrijeme trajanja: 14. travnja 2011. - 4. rujna 2011.
Autorica izložbe i postava: Zorica Babić
Opseg: 84 predmeta s popratnim ilustracijama i opisima na hrvatskom jeziku
Vrsta: edukativna
Korisnici: učenici osnovnih i srednjih škola, učitelji i profesori, sve ostale kategorije posjetitelja

TEMA:  Već dugi niz godina u nastavi povijesti osnovnih i srednjih škola koriste se razni udžbenici, čitanke, radne bilježnice, atlasi i slično. Osim tekstualnog, oni su i ilustrativnog sadržaja. Mnoge njihove ilustacije ili fotografije  najčešće prikazuju spomenike iz određenog razdoblja prošlosti. Često u udžbenicima možemo vidjeti spomenike koji se čuvaju u zagrebačkom Arheološkom muzeju. Neki su pohranjeni u zbirkama Muzeja, dok su drugi izloženi u stalnom izložbenom postavu. Namjera priređivača izložbe je, dakle, prezentirati izvornu spomeničku građu koja se u udžbenicima pojavljuje na fotografskim reprodukcijama. Za neke od takvih spomenika zanimanje nije utihnulo niti nakon napuštanja školskih klupa. Među takvima je, primjerice, glasovita eneolitička keramička posuda u obliku ptice, u široj javnosti poznata kao "Vučedolska golubica", koja je postala svojevrsnim hrvatskim simbolom. Njoj  uz bok je i jedan od najljepših ženskih portreta u cjelokupnoj rimskoj umjetnosti, mramorna glava mlade žene iz Solina iz početka 3. st, poznata kao "Solinjanka". Treći u tom nizu najmarkantnijih spomenika, bez kojih je teško zamisliti svaki udžbenik povijesti, odnosi se na dio oltarne grede iz Muća Gornjeg na kojemu je uz karakteristični pleterni ukras na latinskome jeziku zabilježeno ime hrvatskog kneza Branimira i 888. godina, datum podizanja spomenika i crkve sv. Petra u kojoj je bio dio crkvenog namještaja. Taj spomenik, ali i niz drugih sličnih spomenika, dugo vremena nije dostupan posjetiteljima pa je ova edukativna izložba ujedno i dobra prigoda da se s njima ponovno susretnemo i o njima saznamo nešto više nego je moguće doznati iz udžbenika.